sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Italialaiset eivät vieläkään osaa (Osa 2.)

No niin, nyt on sitten vähän modailtu tätä "linukkaa". Hommahan sinällään oli erittäin yksinkertainen. Vaihdoin liittimet, releen ja ihan yleisesti "katselin ympärilleni". Ihan ok tuo on rakenteeltaan. Jäähdytys on täysin riittämätön, sen sain viimeistään selville testatessani. Testasin vain lähtötehoa keinokuormaa vasten muutaman sekunin kerrallaan, ja härveli lämpesi jo siitä varsin messevästi. Tuuletin on ihan välttämätön lisä!

En minä niitä Suhnerin liittimiä raaskinut tähän käyttää, mutta löysin pari sopivaa hopeoitua liitintä. Rele on 2A versio, alkuperäinen oli 1A. Ero ei ole iso, ja laatueroa tuskin on ollenkaan, mutta ainakin mieli on parempi kun löysin edes hitusen isommalle virralle speksatun osan. Kunnon tehorele olisi ollut paljon parempi, mutta semmoinen ei tähän koteloon tule millään mahtumaan. Ovat liian korkeita. Mennään nyt tällä, ja ensimmäiset oikeat käyttötestit kertovat varmasti melko pian miten kestävästä laitteesta ylipäänsä on kyse.

Tein tosiaan pienen tehotestin, ja samalla kokeilin onnistuinko rikkomaan koko härvelin. En onnistunut, vaan laite toimii edelleen. 0,5W ohjauksella ulos tulee hyvinkin tasan 10W. 2,5W sisään antaa noin 45W ulos, ja 5W ohjaus noin 52W ulos. Eli ei ole mitään järkeä käyttää enempää kuin 2,5W ohjaustehoa, ero on niin pieni ja on aivan turhaa rasittaa vahvistinta muutaman lisäwatin toivossa.

Tarkkasilmäisimmät huomaavat oheisesta kuvasta tuulettimen olevan väärin päin. Tämä on tarkoituksellista, sillä toisin päin tuuletin yhdistettynä jäähdytysripoihin pitää ihan hullun vihellyksen myös pienillä kierroksilla. Lisäksi uskon, oletan ja toivon tuulettimen riittävän myös näin asennettuna. Puhallus noita "railoja" pitkin sivuille on kuitenkin varsin tehokkaan oloinen, ja asennuspaikassa ilma pääsee muutoinkin kiertämään vapaasti. Tilanne olisi tietenkin toinen esimerkiksi autossa penkin alla. Siellä se ylimääräinen äänikään ei niin paljoa haittaisi. Paitsi jos omistaa Rolls Roycen, jossa äänekkäin osa autoa on kello. Ja silloinhan ei ole varmaan tarvetta hankkia markkinoiden halvinta vahvistinta...

Olihan tässä tietenkin pientä askaretta, eikä laite ole suoraan myyntipakkauksesta kovin käyttökelpoinen. Ei ainakaan pitkää aikaa. Mutta jos ei odota liikoja, ja on valmis näkemään vähän vaivaa, väitän että tästä saa varsin hyvän pikkuvahvistimen vaikkapa käsikapulan tai Yaesu FT-817:n perään. Mutta tärkein on vielä tekemättä: alipäästösuodin. Tätä en voi tarpeeksi painottaa... Se on minullakin seuraavana hommana, ja osat onkin jo tilattu. Sitä ennen tämän vahvistimen kanssa ei ole bandille mitään asiaa.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti