perjantai 25. lokakuuta 2013

Miten korjataan Nissan Almeran avaimet?

Sarjassamme "ensimmäisen maailman ongelmat" on vuorossa autoni keskuslukituksen kaukosäätimet, eli avaimet. Nythän on niin, että etenkin pimeällä parkkipaikalla auto on huomattavasti helpompi paikallistaa, kun tällä kaukosäädöllä voi vilkutella auton valoja ja näin paikallistaa menopelinsä sijainnin. Ja koska minulla on taipumusta kadottaa auto esimerkiksi ostoskeskusten parkkipaikoille, oli avaimet korjattava ehdottomasti. Tämä on todellinen oikean elämän esimerkki "tein itse ja säästin" tilanteesta.

Käytön jälkiä...
Tyypillinen vikahan tämän automallin avaimissa on kumipainikkeiden muhjuuntuminen tai vulkanoituminen. Tämä sitten aikaa myöden rikkoo pienet SMD-nappulat avaimien sisällä. Tässä korjaushommassahan kyseessä on toki tarvike-, ei suinkaan Nissanin alkuperäinen osa. Mitä väliä sillä on onko muovissa Nissan-teksti vai ei, en tiedä.

Uusi setti osia. Huomaa kytkinten pieni koko!
Ostin siis ebaystä Englannista kaksi korjaussettiä. Nämä sisältävät uudet muoviosat, pariston ja uudet huomattavasti paremmat painikkeet. Hinta parille oli noin 15 euroa kotiin tuotuna. Kuten arvata saattaa, tämä projekti kuitenkin tarvitsee hieman erikoisempia työkaluja. Piirilevy avaimen sisällä ei varsinaisesti ole kookas, ja kaikki komponentit ovat pintaliitostavaraa, myös kytkimet. Sanomattakin selvää, että näiden käsitteleminen vaatii vakaan käden lisäksi pienen juotoskolvin, ja vanhojen painikkeiden irroittaminen mielellään myös SMD-pihdit. Ei kannata mennä sinne hosumaan juottimella jonka kärki on peukalon kokoinen.

Ensimmäinen tehtävä on irroittaa itse avainosa rungosta. Se onnistuu helpoiten pienellä talttapäisellä ruuvimeisselillä varovasti vääntäen. Kuori jonka sisällä elektroniikka on, on helpompi avata. Tätä varten kotelon sivuissa on pienet lipareet. Purkaminen ja kokoaminen on oikeastaan todella helppoa, sillä mikään osa ei mene vahingossa väärin. Mikäli joudut käyttämään voimaa purkamisessa tai kasaamisessa, teet taatusti jotain väärin. Huomaa, että alkuperäisessä rungossa olevat pariston metalliosat pitää siirtää uusiin kuoriin. Eli älä heitä niitä vahingossakaan roskiin!

Tavallinen päivä toimistolla.
Kuoren sisältä löytyy oheisen kuvan mukainen piirilevy (toisella puolella on lisää tavaraa, mutta keskitymme tälle puolelle). Kuvassa vanhat kytkimet on jo irrotettu, ja juotostäplät pitää vielä puhdistaa vanhasta tinasta. Ehdotonta varovaisuutta tulee noudattaa kytkimiä irrotettaessa, sillä komponentit nappien ympärillä ovat pieniä, ja niihin on todella helppo kosketella kolvilla sopimattomasti. Kytkimiä ei myöskään pidä repiä irti levyltä, sillä kuparivedot tulee mukana ja homma oli sitten siinä. Kun vanhat kytkimet ovat irti, juotospisteet puhdistettu eikä mitään rikotto, voidaan siirtyä eteenpäin.

Uudet kytkimet ovat paljon vakuuttavampia kuin vanhat.
Tässä seuraavassa kuvassa uudet kytkimet ovat paikoillaan, eikä edelleenkään ole mitään mennyt rikki. Elektroniikan osuus projektista on nyt tässä. Erittäin helppoa, mikäli omaa yhtään kokemusta pintaliitoskomponenttien kanssa työskentelystä. Harjoitusprojektiksi en tätä kuitenkaan suosittele...

Nyt on enää jäljellä avaimen kasaaminen, mikä ei tehtävänä ole sen kummoisempi kuin pariston vaihtaminen tällaiseen avaimeen. Eli paristo ja sen pienet lipareet paikoilleen ja napsautellaan kotelo kiinni. Ei voisi juuri helpompaa olla. Kaikki osat ovat johonkin suuntaan epäsymmetrisiä, ja näin ollen niitä on mahdotonta (tiedän että se on silti mahdollista joillekin) saada väärin päin tai muutoin huonosti paikoilleen.

Se on helppoa kun sen osaa!
Kun avain on kasattu onnistuneesti, sen pitäisi näyttää kutakuinkin oheisen kuvan mukaiselta. Avaimenperän saa valita itse haluamakseen.

Avainten ohjelmoinnista on juttua netissä, mutta minun ei tarvinut siihen hommaan ryhtyä. En tiedä miksi, mutta hyvä niin. Netistä löytyvät ohjeet vaikuttavat lähinnä aprillipilalta, mutta en nyt sitten päässyt niitä kokeilemaan. Ilmeisesti paristot eivät olleet riittävän kauaa poissa avainten sisältä tai jotain.

Mutta mikä tärkeintä, nyt löydän taas autoni pimeältä parkkipaikalta, ja säästin yli 400€ verrattuna uusien avaimien hankintaan.


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti