sunnuntai 21. elokuuta 2011

Helvar - Körting RM49

Tämä matkaradio tarttui mukaani kirpputorilta ihan heräteostoksena (tai siis lohdutuksena kun samalla kirppiksellä oleva Salora Sevilla 60 oli niin surkeassa kunnossa). Myyjätäti sanoi ettei radio toimi, mutta vastasin ettei se minua haittaa. Kotona pääsin toteamaan että radio kyllä toimii, mutta ULA:n pikavalintojen alla olevista asteikoista yksi ei toimi. Ei muuta kun radio osiksi ja katselemaan mikä on tilanne. Tässä sitten tulikin tenkkapoo. En nimittäin saanut radiosta kahvaa irti en sitten millään. Onneksi radiohistoriallisen seuran palstalta saa apua myös perjantai-iltaisin ja sain kahvan irtoamaan CRC:n ja kevyen voimankäytön avulla.

Sisätäpäin radio oli kutakuinkin alkuperäisessä kunnossa, tosin pistin merkille että joku oli 9V paristoliittimen vaihtanut ja vähän siinä oikaissut (ehkei hänkään saanut kahvaa pois).

Tässä radiossa on erikoinen tämä paristojärjestelmä. Tähän menee yksi 9V neppariparisto ja kuusi 1.5V D-kokoista paristoa. Miksi näin, en jäänyt selvittämään asiaa. Päätin korjata sen mikä rikki on, eli asemavalitsimen asteikon.


Asteikko ei ollut poikki, siitä puuttui pala. Mutta ei hätää, pari pientä palaa tavallista läpinäkyvää teippiä ja jo vain asteikko toimii taas. Täytyy kyllä myöntää ettei se ihan kohdallaan ole, mutta kun asteikon välit ovat 87, 90, 95, 100 ja 104 ei voine odottaa kovin tarkkaa tulosta.

Päätin samalla kun radio kerran on auki, vaihtaa myös kaikki kolme elektrolyyttikondenssaattoria ja putsailla liikkuvat osat. Seuraavassa kuvassa alkuperäisiä osia ovat nuo punaiset, ja yksi sininenkin sieltä pilkottaa.

Tuo kuvassa näkyvä lamppu ei muuten ole asteikkovalo. Se on ilmeisesti siellä jonkinlaisten virtapiikkien takia, koska testaillessa kytkimiä se välillä välkähti. Mielenkiintoista? Arvasin!


Tässä kohtaa testasin että radio edelleen toimii, ja kun totesin sen toimivaksi pääsin kasaamaan sen takaisin koteloonsa. Todella nopea ja lopulta ihan helppo homma tämä oli. Ja toki radio on ulkoisestikin erittäin hyvässä kunnossa. ULA:n valintanapeista puuttuu kaksi tuommoista koristerillukkaa, mutta muuten kaikki on tallessa ja siistissä kunnossa.


Pidemmittä puheitta tällä kerralla.

3 kommenttia :

  1. Minulla on sama laite, edelleen toimivana, mutta LUMA-merkkisenä, jolla nimellä sitä myivät 70-luvun alussa SOK:n osuuskaupat (nyk. S-ryhmä). Ohjehinta tuolloin oli tuolloin 250 mk, josta sain tingittyä 220 mk:aan, ja olin tyytyväinen, koska se oli iso raha opiskelijan kesätyön (n. 620 mk käteen) palkasta. Erillinen 9 V paristo on siksi, että näin taataan FM (ULA) -virittimelle mahdollisimmann tasainen virran saanti riippumatta siitä ovatko isot paristot jo kuluneet. Tätä pikkuparistoa ei tavitse vaihtaa kuin 1-2 vuoden välein. Isot paristot kuluvat aika nopeasti, mutta olenkin käyttänyt sitä pelkästään 9V-verkkovirtamuuntajan avulla. Pohjassa on myös pikku kannen alla liitin autotelakalle, eli kun kaikki säätimet ajan tavan mukaan ovat laitteen päällä, se saadaan toimimaan myös erillisessä lisävahvistimen sisältävässä kojelaudan alle asennettavassa telakassa autoradiona. Omani ei ole koskaan ollut autokäytössä. Hyvä laite.

    VastaaPoista
  2. ...jatkoksi edelliseen vielä, että nappuloiden päällä olevien alumiinisten koristelevyjen irtoaminen taita olla tyyppivika. Omassani ne ovat kaikki tallella, kun jo parin vuoden käytön jälkeen alkoivat irrota, ja liimasin ne kunnolla kiinni.

    VastaaPoista
  3. Erillinen FM-virittimen virransyöttö matkaradiossa tai yleensä monovastaanottimessa on käsittääkseni melkoinen tekninen harvinaisuus. Toki 60- ja 70-luvulla erillisen pariston käyttö virittimelle oli varsin yleistäkin isommissa stereovastaanottimissa. Tarkistin juuri päiväkirjastani, että olen ostanut radion 31.1.1971, ja laitteen tarkka tyyppimerkintä on LUMA LR 49 BP

    VastaaPoista