keskiviikko 24. elokuuta 2011

Asa Car-Ula 1084TA

Asa Car-Ula 1084TA


Kuten ylläolevista mainoksista selviää, aikanaan on osattu markkinointi! Aivan loistavaa materiaalia. Mainokset ovat tekniikan maailma lehdistä vuodelta 1968.

Minäkin sain oman anopinvaimentajani jo useampi kuukausi sitten. Kuten niin usein, radion sanottiin kyllä toimivan. Tällä kertaa asia oli toisin. Radio ei toimi ja näin ollen maksoin siitä aivan liikaa. Onneksi reilu myyjä hyvitti osan kauppasummasta. Kiitos vielä siitä. Ulkoisesti tämä yksilö sen sijaan on erinomaisessa kunnossa ja se vähän lohduttaa. Isoin ongelma on selkeästi palanut kela ja ehkä jotain muutakin on kärähtänyt. Saattaa jopa olla, että helpoin homma olisi ihan suosiolla hankkia varaosaradio...

Näin ensisilmäyksellä oletan että radio on ollut kiinni liian suuressa jännitteessä. Tämähän toimii sekä 6 että 12 voltin jännitteellä, ja miinus että plus maalla. Erittäin monipuolisesta ja hyvin erilaisiin autoihin soveltuvasta laitteesta siis on kysymys. Alkuperäiset piirilevyt joilla jännite on valittu ovat kadonneet ja tämä on saattanut aiheuttaa radion hajoamisen. Tarkoituksenani on tehdä uustuotantona uudet piirilevyt jännitevalintaan, mutta se on sitten se ihan viimeinen homma joskus kun radio taas toimii.

Sen verran pitää tarkentaa, että radio toimii noin niinkun periaatteessa. Ainoastaan äänenvoimakkuus on ihan olematon. Voimakkuus suurimmillaankin ääntä tulee vain hiljaisen puheen voimakkuudella. Tämä on sikäli rohkaisevaa, että vika on todennäköisesti pientaajuuspuolella tai on muuten helppo homma korjata. Joka tapauksessa yksi kela on rikki, ja siitä pitää tutkimukset aloittaa.


Tuossa kuvassa se kärventynyt kela ja savuvauriot ovat. Pikaisesti mittasin tuon tummuneen tehovastuksen, mutta se on ihan kunnossa, eli tummuneet kohdat taitavat tosiaan olla vain savuvaurioita. Ensimmäiseksi kokeilen irroittaa rikkinäisen osan, ja katson mitä mahtaa tapahtua.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti